Неколико дана после почетка бомбардовања донета је одлука о упућивању
252. оклопне бригаде из Краљева на Косово. Марш је изведен у условима
апсолутне непријатељске превласти у ваздуху и представља јединствен
пример у војној историји. Подсећа на немачке транспорте тенкова према
Нормандији, после искрцавања савезника, стим што је у нашем случају било
успешно. Још раније, организација транспорта је поверена потпуковнику
Младену Божићу. Међутим наређење за марш је стигло изненада, за четири
сата требало је попунити борбене комплете и укрцати тенкове на
транспортне вагоне. Реч је о великом послу, јер када би се сва средства
бригаде сврстала у једну колону, њена дужина би била преко 60км. Тачно у
22.30. 28 марта три композиције вагона са тенковима М-84 и Т-72 и са
БВП М-80 су биле спремне за покрет. Креће прва композиција и тиме
започиње четвородневно надигравање са НАТО авијацијом. Један час после
поноћи први воз је заустављен у станици Лешак. Ту је саопштено да је
седам километара даље поред моста пронађен радио-локатор. Чека се
специјална екипа из Косовске Митровице за демонтирање. Потпуковник има
строго наређење да се транспорт обавља искључиво ноћу, већ је 03.30.
Знајући да не може на одредиште стићи у току ноћи Божић доноси одлуку о
скривању све три композиције у тунелима дуж пруге. После провере дужина
тунела код железничара, транспорт креће даље, без икаквих светала и
сигнализације. У ваздуху је НАТО авијација. Око 06.30 прва композиција
се скрива у тунелу "Кула", други у тунел "Павлица" и трећи у тунел
"Бањска". Око 07.00 потпуковник Божић одлази пешке до станице Лозиште са
које успоставља везу са генералом Лазаревићем, командантом приштинског
корпуса и саопштава му детаље транспорта, као и то да је колона камиона
252. бригаде већ стигла у Липљан. Лазаревић му говори да је битно да
тенкови што пре стигну у Липљан, а затим продуже у рејон Клине, и да се
што се тиче НАТО авиона потпуно свеједно дали се транспорт обавља дању
или ноћу. Божић га упознаје са наређењем да може транспорт обављати само
ноћу, на шта Лазаревић одговара " Види ти то Божићу". Практично сва
одговорност остаје на Божићу, који узимајући у обзир облачно време
наређује транспорт за Липљан. Посаде улазе у тенкове и транспортере, да
ако дође до авио напада спусте возила са вагона и заузму растресит
распоред. Остала два воза добијају наређење да уђу у тунеле претходних
композиција. Наредних три дана бригада је са девет композиција превезена
на Космет, без губитака. На тај начин је пребачена једна од најмоћнијих
бргада ВЈ. И поред све опреме и различитих платформи за извиђање НАТО
снаге нису откриле покрет, чак ста више дуго су остали у недоумици јер
су током априла из ваздуха бацани леци на којима је писало испод слике
авиона А-10 који нишани тенк, "Припадници 252. батаљона предајте се,
наши авиони ће вас уништити". Изгледа да се у НАТО штабовима сматрало да
је тек један батаљон тенкова пребачен. Четири дана након доласка
бригаде на Космет, сви мостови у Ибарској клисури су порушени.
Nije sve istina što je ovde napisano,ja sam bio deo 252.oklopne brigade tih dana,ali smo mi već 24.03 bili stacionirani u Lipljanu,znači datumi se ne podudaraju.
ОдговориИзбриши